Hogyan kövessük nyomon értékesítési folyamatainkat az ügyfélkezelő CRM rendszerben?

Minden üzletkötő tudja, hogy egy értékesítési folyamat hosszú ideig is elnyúlhat. Az érdeklődővel való kapcsolatfelvétel és az eladás közötti folyamat nyilvántartása életbevágó, hogy egyetlen üzleti lehetőség se vesszen el, csak azért mert nem figyeltünk oda rá. A VállalatNavigátor ügyfélkezelő CRM lehetőséget biztosít arra, hogy az egész értékesítési folyamatot nyilvántartsuk, az érdeklődővel való kapcsolatfelvételtől az eladásig vagy  a szerződés aláírásáig.

Az értékesítési folyamat

Egy általános értékesítési folyamat a következőképpen néz ki:

  1. Kapcsolat felvétel az érdeklődővel: ez történhet telefonon, web-en keresztül
  2. Ha az érdeklődővel való kapcsolat eljut odáig, hogy érdekli a termékünk/szolgáltatásunk, akkor átminősül már potenciális ügyféllé és már beszélhetünk egy üzleti lehetőségről
  3. Az üzleti lehetőség több szakaszon keresztül jut el a lezárásig: ajánlatot  küldünk, tárgyalunk az ajánlatról, megbeszélés, stb.
  4. Az üzleti lehetőség lezárul sikeresen vagy sikertelenül.

A folyamat nyilvántartása az ügyfélkezelő CRM rendszerben

Az értékesítési folyamat nyilvántartása az érdeklődő rögzítésével történik. Az érdeklődő rögzítését az Érdeklődök menüpontban tudjuk megtenni. Az Érdeklődők képernyő felépítése már ismerős az előző cikkből, amikor partnereket és kapcsolattartókat rögzítettünk. Az érdeklődő rögzítése az ügyfélkezelő CRM rendszerbe is hasonló módon történik. Az érdeklődő megtekintő képernyőjén a kapcsolódó listákban rögzíthetjük és nyomon követhetjük, hogy mi történt az érdeklődővel: mikor beszéltünk vele telefonon, mit beszéltünk vele, milyen email-t küldtünk neki.

Ha már odáig fejlődött a kapcsolat, hogy az érdeklődőből már egy potenciális ügyfél lett, akkor az érdeklődőt átminősíthetjük. Ezt az érdeklődő megtekintő képernyőjén az “Átminősítés” gombbal tudjuk megtenni. Egy érdeklődő átminősítése során a következők történnek:

  1. Létrejön egy partner: az érdeklődőnél rögzített cégnévnek megfelelő partner fog létrejönni
  2. Létrejön egy kapcsolattartó: az érdeklődőnél rögzített vezetéknév, keresztnév és egyéb adatok alapján létrejön egy kapcsolattartó, amely az előző lépésben létrejött partnerhez fog tartozni
  3. Létrejön egy üzleti lehetőség
  4. Ha kívánjuk, akkor rögtön egy feladatot is kapcsolhatunk az üzleti lehetőséghez

Üzleti lehetőségek az ügyfélkezelő CRM rendszerben

Az üzleti lehetőségek nyilván tartása az “Lehetőségek” menüpontban történik. Azt, hogy egy üzleti lehetőség milyen szakaszban van, azt az üzleti lehetőség “Szakasz” mezőjében tartjuk nyilván. Ezek az értékek lehetnek:

  • Lehetőség beazonosítva
  • Megbeszélés alatt
  • Döntéshozók beazonosítva
  • Ajánlat
  • Tárgyalás alatt
  • Beszerzés alatt
  • Lezárva – sikeres
  • Lezárva – sikertelen

Ezek az értékek természetesen bővíthetőek, módosíthatóak. Ezt a Beállítások/Lehetőség mezőinek testreszabása képernyőn a “Szakasz” mezőnél a “Módosít” link kiválasztásával lehet megtenni.

Az üzleti lehetőségek nyomon követése az ügyfélkezelő CRM rendszerben

Mint a cikk elején említettük elengedhetetlen, hogy az üzleti lehetőségeinket folyamatosan figyelemmel kísérjük. Az üzleti lehetőségeink nyomon követésére több lehetőségünk van:

  • Főoldal: a főoldalon rögtön a bejelentkezés után egy grafikonon láthatjuk hogyan állnak a még le nem zárt üzleti lehetőségeink
  • Jelentések menüpont: az “Lehetőség jelentések” részben lehetőségünk van lekérni, hogy:
    • Milyen szakaszban állnak az üzleti lehetőségeink
    • Melyek azok az üzleti lehetőségek, amelyek nem lettek sikeresek
    • Melyek a sikeresen lezárt üzleti lehetőségek
    • Milyen forrásból származnak az üzleti lehetőségek
    • Melyek a megrekedt lehetőségek
    • Milyen típusú lehetőségek a jellemzőek
    • Melyek a kilátásban levő üzleti lehetőségek