Számlák létrehozása

A VállalatNavigátor rendszerével APEH által elfogadott számlák hozhatók létre. A program által készített számlák adattartalma megfelel az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény 13. § (1) bekezdés 16. és 17. pontjainak és teljesíti a 24/1995. (XI. 22) PM rendeletben előírt az adóigazgatási azonosításra alkalmas feltételeknek.

Egy számla létrehozása a következő lépésekben történhet:

1. Cégadatok
A számlán a kibocsátó cég adatai között kötelezően szerepelnie kell a cég címének, az adószámnak és ha van az EU-s adószámnak. Ezeket az adatokat az almenüben található "Számla beállítások" menüpontban állíthatóak be.

2. Partnerek rögzítése
Azokat a partnereket, amelyeknek gyakran történik számla kiállítás, érdemes rögzíteni. Új számla létrehozásakor a vevő a partnerek közül egyszerűen kiválasztható. A partnerek rögzítésénél figyeljünk arra, hogy a számlázási címet is adjuk meg, mivel annak kötelezően szerepelnie kell a számlán.

3. Termékek rögzítése
A termékeket rögzíthetjük a Termékek menüpontban (ha nem látja a menüpontot, akkor a Beállítások/Képernyőrendező oldalon hozzáadhatja a menühöz). Új számla létrehozásakor a termék a rögzített termékek közül egyszerűen kiválasztható. Egy termék rögzítésekor megadhatjuk a termékhez tartozó mennyiségi egységet, az ÁFA kulcsot és hozzáadhatunk egy alapértelmezett árat. Egy rögzített termék kiválasztásakor az előbbi értékek automatikusan beírásra kerülnek az új számla megfelelő mezőibe. Figyeljünk arra, hogy egy termék rögzítésekor adjuk meg a besorolási számát is, mivel annak kötelezően szerepelnie kell a számlán. A termékhez tartozó árak megadása a termék megtekintési képernyőjén az Árak kapcsolódó listában lehetséges.

4. Mennyiségi egységek
A "Számla beállítások" menüpontban megadható, hogy új számla létrehozásakor és új termék rögzítésekor milyen mennyiségi egységek választhatóak ki.

5. Számla sorszám
Szintén a "Számla beállítások" menüpontban állítható be a számlasorszám formátuma. Az aktuális pénzügyi évnek szerepelnie kell a számla sorszámában.

6. Számlázás élesítése
A számlázás kipróbálhatósága érdekében a számlázó modul alapból demo módban működik. A tényleges használat előtt élesíteni kell. A számlázás élesítésekor a próba számlák törlésre kerülnek, a számla sorszám kezdő értéke 1-re lesz állítva és a pénzügyi év az aktuális év lesz.
Az élesítés után a sorszám nem állítható vissza, de a formátum megváltoztatható.
Az élesítés művelete csak egyszer végezhető el!
A számlázás élesítése a "Számla beállítások" menüpontban végezhető el.

Jogosultságok
Számlák létrehozására és a számlázási beállítások elvégzésére csak a SystemAdministrator és az Accounting profilú felhasználóknak van jogosultsága.

Jóváírások
Sok számla kiállítása esetén fontos tudni, hogy melyek azok a számlák, amelyek ki lettek egyenlítve és melyek nem. Egy számlára kattintva a megtekintő képernyőjén megjelenik a "Jóváírások" kapcsolódó lista. Itt rögzíthetők a számlához kapcsolódó jóváírások. Ha a jóváírások összege eléri a számla bruttó összegét, akkor a számla "Kiegyenlítve" mezője automatikusan bejelölésre kerül. Ennek a mezőnek a segítségével pedig egyszerűen leszűrhetők a kiegyenlített és a kiegyenlítetlen számlák.